Azi.. despre limbaj ca instrument al gândirii.
Activitățile care vizează conștiința fonologică la copii, actul grafic , concepte corespunzătoare vârstei , precum și mobilizarea orofacială în contextul tulburărilor de masticație și deglutiție – propuse de echipa LogoBrain( psiholog și logoped)
Conștiința fonologică este abilitatea metalingvistică ce conferă copilului capacitatea de a analiza structura sonoră a limbajului(Scheule,Bourdeau- 2008)
Conștiința fonologică presupune abilitatea de a identifica și manipula segmentele limbajului oral de la sunete ,silabe ,cuvinte la propoziție, precum și alte aspecte ale limbajului oral(ex:rima )cu impact asupra semnificației cuvintelor (Burlea-2007)
Conștiința fonologică pune în evidență noțiunea de auz fonematic – capacitatea de diferențiere auditivă a sunetelor care face posibilă discriminarea lor în vorbire
De asemenea copilul percepe că propozițiile sunt formate din cuvinte, cuvintele se pot despărți în silabe, cuvintele pot rima, pot începe și se pot termina cu același sunet, cuvintele sunt formate din foneme distincte , fonemele pot fi manipulete dupa reguli cu scopul obținerii altor cuvinte cu sens sau prin eliminarea, adăugarea, inversarea sau substituirea unui fonem în cuvânt
În acest context , deficitele fonologice pot produce întârzieri în dezvoltarea limbajului și tulburări de pronunție.
Emisia corectă a sunetului presupune receptarea corectă a sunetelor emise de alții cât și a propriei emisii
Cu referire la tulburările de scris-citit- rolul conștiinței fonologice e și mai evident: dificultatea de concretizare grafică a sunetului- prin grafem, dificultatea de decodare a simbolului grafic, incapacitatea de a reproduce sunetele în succesiunea lor. Toate acestea pot cauza tulburări de scriere
Evaluarea nivelului de procesare fonologică la preșcolar(4-5 ani) pune în evidență: conștiința rimei, conștiința fonemului și conștiința silabei.
Revenim cu detalii👍
Zi cu spor va dorim😘
Miha și Miru😘😘